“Thank you Romania for having this!” … Transfagarasanul!

Soseaua Transfagarasan

Soseaua Transfagarasan

Am stat cateva cateva zile pana sa reusesc sa ma adun, sa-mi pun sufletul printre cuvintele si  randurile despre Transfagarasan… m-am documentat… am rememorat experienta de anul trecut cand am parcurs acest drum cu familia, m-am uitat din nou la pozele de atunci… am revazut filmul facut in 2009 de echipa de la Top Gear…

Ce pot sa va povestesc eu mai mult decat deja au facut-o altii?! Cred ca totul se rezuma la o fraza aruncata din viteza (la propriu si la figurat) de Jeremy Clarkson, prezentatorul de la Top Gear: “Thank you Romania for having this!”  – Multumesc Romania ca ai asta! , adica, asa cum spune tot el: “This is the best road in the world” – cel mai frumos drum din lume!

Transfagarasan road

Transfagarasan road

Nu este suficient sa  va relatez ce sentimente am referitor la Transfagarasan, nu sunt cuvinte destul de incapatoare pentru maretia muntilor mei… asa ca va doresc din tot sufletul sa ajungeti acolo, ca sa  traiti vaile, cascadele si cararile pe care urca oile, ordonate cuminti una dupa alta. Numai asa va puteti incarca cu energia locului, cu linistea si magia lui!…

La doar 2 ore distanta de Brasov, apare spectaculosul drum national – Transfagarasanul care este o sosea in zona montana avand doua benzi de circulatie (cumuland 6m latime si acostament de 1m), cu supralargiri si suprainaltari in curbe, drum ce traverseasa Muntii Fagaras, cel mai inalt lant muntos din Romania, apartinand Carpatilor Meridionali. Lungimea sa este de 151 km si traverseaza 830 podete si 27 viaducte, ajungand la inaltimea de 2042 m. Din acest punct de vedere este al doilea din tara, primul fiind Transalpina.

Transfagarasanul face legatura intre judetul Arges, incepand in comuna Bascov de langa Pitesti,  si judetul Sibiu, finalizandu-se in comuna Cartisoara.

Zapada de iulie la Balea Lac

Zapada de iulie la Balea Lac

Balea Cascada

Balea Cascada

Printre obiectivele turistice se numara Lacul si Cascada Balea, o cascada in trepte de 68 m, cea mai mare de acest fel din Romania. Lacul si Barajul Vidraru, Cascada Capra, Masivul si Lacul Capra, Cetatea Poenari sunt alte obiective turistice din zona. La acestea se adauga Hotelul de Gheata de la Balea Lac, deschis doar pe timpul iernii, masivele si traseele montane din jurul Transfagarasanului.

Lacul Vidraru

Lacul Vidraru

Barajul Vidraru

Barajul Vidraru

Zona montana inalta a DN7C este deschisa circulatiei rutiere în fiecare an doar de la 30 iunie pana in 1 noiembrie, intrucat drumul este inzapezit pe timp de iarna, iar dezapezirea lui este practic imposibila; la aceasta se adauga riscul caderilor de pietre si al avalanselor.

Vara, restrictiile cuprind perioada de intuneric (orele 22:00-6:00), deoarece traseul este unul periculos, cu deosebit de multe viraje si curbe in ac de par, fara sa fie prevazut cu elemente

Transfagarasan iulie 2014

Transfagarasan iulie 2014

Cabana Balea Lac

Cabana Balea Lac

reflectorizante, iar riscul caderii in gol este deosebit de mare. Limita de viteză recomandata este de 40 km/h.

Motivul real al acestei contructii tine de invazia rusilor in Cehoslovacia in 1968, pericol care a stat la baza deciziei Consiliului de Ministri din acele vremuri de a construi Transfagarasanul, un drum strategic care sa lege garnizoanele Pitestiului si Sibiului.

Drumul Transfagarasan in constructie

Drumul Transfagarasan in constructie

Pe 10 martie 1970, Regimentul 52 Alba-Iulia începe să lucreze dinspre nord, iar Regimentul 1 Ramnicu-Valcea dinspre sud, în zonele montane inalte.  Pe langa trupele de geniu ale Armatei Romane, la constructia obiectivului strategic Transfagarasan si-au mai adus aportul:

  • Trustul de Constructii Hidroenegetice,
  • Ministerul Transporturilor,
  • Ministerul Economiei  Forestiere,
  • Intrepriderea Constructii Drumuri Poduri si Lucrari Speciale Transporturi Bucuresti
  • Intreprinderea de Constructii Forestiere Rm. Valcea

Proiectarea lucrarilor a cazut in sarcina Institutului de Proiectari pentru Transporturi Auto, Navale si Aeriene, cat si Institutului de Cercetare si Proiectare in Industria Lemnului.

Constructorii Transfagarasanului

Constructorii Transfagarasanului

S-a lucrat pe toata perioada anului, in conditii de dificultate extrema, din cauza climatului alpin cu vant puternic si viscol, nu numai cele cateva luni de vara cat vremea ar fi fost prielnica.

Eforturile , atat materiale cat si umane, au fost deosebite: oficial au fost 40 de morti, iar neoficial peste 400 dintre muncitorii si militarii care au muncit la Transfagarasan si-au gasit aici un sfarsit tragic. S-au folosit aproximativ 6520 tone de dinamita si alte multe mii de tone de materiale de constructii.

Pe versantul nordic, la cota 1200, putem vedea “Poarta Genistilor“, un colt de stanca strapuns de drum, purtand o placa pe care sta inscris: “Infruntand greutati deosebite, trupele de geniu ale Armatei Romaniei au deschis drumul Transfagarasan, strapungand aceasta zona in martie 1971. In amintirea evenimentului, bravii genisti, care s-au dovedit mai tari decat stanca, au denumit acest loc POARTA GENISTILOR”.

Santier Transfagarasan

Santier Transfagarasan

La cota 1600 se gaseste “Poarta Intalnirii“, un monument pe a carui placa sta inscris: “In aceasta zona s-au intalnit in ziua de 16 august 1971 doua subunitati de geniu care lucrau la deschiderea drumului Transfagarasan din sensuri opuse. In amintirea evenimentului, bravii genisti au denumit acest loc POARTA INTALNIRII“.

În 1974, o data cu inaugurarea oficiala a drumului in prezenta “tovarasului” Nicolae Ceausescu la 20 septembrie, s-au ridicat si inaugurat doua monumente inchinate militarilor care au contribuit inclusiv cu viata lor la construirea Transfagarasanului. In timp, din cauza intemperiilor vremii , dar si a neglijentei si vandalizarii, monumentele initiale s-au deteriorat masiv, așa ca în septembrie 2009, la aniversarea a 35 de ani de la inaugurarea soselei si a 150 de ani de la infiintarea armei geniu, acestea au fost restaurate integral de militarii Batalionului 136 Geniu “Apulum”.

 

 

Va asteptam cu drag la Pensiunea Paloma Brasov, unde va oferim cazare si va povestim mai multe despre orasul de la poalele Tampei si imprejurimile sale, despre ce vizitam si pe unde ne plimbam!

Maria SZABO | 17.07.2014

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *